Min åsikt om Pessoabett

Vad tycker jag om pessoabett?
Jag tycker att det är förjävligt! Jag har aldrig och jag kommer aldrig att rida med det. Varför? Jo, det ska jag säga er. När man rider t.ex. med ett pessoabett på en häst som är bråkig och man tror att det kommer funka med ett starkare bett på hästen, det funkar inte, ni behöver inte testa. Hästen blir bara mer bråkig och dummar sig för att den tycker att det gör ont om ni håller på och drar och sliter i munnen på den. Om den är bråkig och så när man rider, varför inte kolla upp hästen om den har några ryggproblem t.ex. eller sadeln skaver eller något sånt. Innan man byter bett på en häst och tror att det kommer funka med ett starkare så kan man väl kolla om hästen mår bra. Som Liza från Ponnyakuten 2, hennes häst studsa och stegrade hela tiden, men hennes häst hade ryggproblem. Om hon aldrig hade kollat upp det då, då hade det blivit värre, så snälla, innan ni förstör hästens mun så kan ni väl kolla om allt annat är säkert.



Förklaring på bilden ovan.
Ni ser ju själva. När man drar i tyglarna så trycks bettet upp i munnen på hästen och nackremmen pressar på hästens parti bakom öronen så det blir ett enda stort tryck. Ni förstör nacken med för mycket tryck och ni kan öven förstöra hästens tänder med för mycket slit. Detta kan även hända med ett vanligt tvådelat eller tredelat bett, men det är skonsammare för hästen med ett vanligt än med ett starkt bett.

Pessoabett och även Hackamore får absolut inte användas på ridskolehästar och av nybörjarryttare!


Kommentarer
Postat av: Sanna

men en(+fler! bara att jag inte har ridit dom andra) på TIRK har pessoa bett.

2011-06-14 @ 14:12:25
URL: http://baaramin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0