Hoppträning Saldie 9/6 2011

Fick en fråga av Lina om jag kunde skriva om hur det gick på hoppträningen, klart jag kan det! Här kommer det :)



Det gick ganska bra.

Först skulle vi hoppa ett räcke och en oxer med ett mellanrum mellan hindrena på ca 25m. I höger varv med räcket först, så gick det inte så bra. Jag glömde att driva mellan hindrena och det blev stopp flera gånger, men tillslut kom jag över med ett lagom många galoppsprång och en bra drivning. I vänster varv med oxern först så gick det bättre, hon lyssnade mer, men jag glömde att driva mellan hindrena.. igen. Men som sagt, samma här så gick det bättre tillslut.

När alla hade fått fina språng på oxern och räcket med 25m mellanrum, så skulle vi hoppa två oxrar med ca 24m mellanrum i böjd båge. Där gick det inte så bra att hoppa den första oxren, men den andra gick bättre.
När vi hade hoppat dom så gick vi över till en kombination på ett räcke och en oxer, det gick väl likadant som dom andra. Hon gick fint över räcket, men oxern var ju sååå läskig så den var hon tvungen att stanna på. Men vi kom över fint tillslut :)

Till sist så hoppade vi en trippelbarr, jag fick typ 5 stopp tills jag kom över.. den lilla rackarponnyn!
När jag kom över med ett fint språng, så skulle vi hoppa en liten bana. Men eftersom Saldie var dö-trött så fick jag hoppa en mindre bana.

Sadeln var ett stort problem också, hade jag haft en annan sadel eller en svanskappa så hade det nog gått bättre, eftersom då åker inte sadel 300m framåt, utan den sitter kvar där den ska sitta.
Den åkte lixom fram 3 ggr, så jag fick hoppa av. Man kommer lixom ur koncentrationen då, men jag ska inte skylla på sadeln, men den var ett problem lixom :)
Hästen har ju ingen manke heller, så det är ganska svårt att hitta den rätta sadeln till henne också.

Niklas sa att det jag behövde öva mest på, det var att innan hindrena måste jag luta mig mer bakåt och driva mer. Då ska det gå bättre.

Vi får öva! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0