In i satans vad fin hon är!

Jag åkte upp och red i ridhuset idag, på Saldie såklart. Det spöregnade och hon hade rullat sig i sanden i hagen.. lermonster nummer ett? Men hon var nog riktigt sugen på att komma in i "värmen" då det var lite kyligt ute. Hennes hag-kompis Celine går alltid och skriker när man tar in henne, och hur dom pratar. Trumhinnan spräcks ju för sjutton.

Till ridpasset. Jag började med att skritta fram en stund, 5-10minuter ungefär. Jag kände redan då att hon var mjuk och lyssnade bra på skänkeln och handen. Jag började ta tyglarna och red på en volt. Jag ställde henne i hörnen, och hon lyssnade bra på det. Sen red jag på rakt spår med halvlånga tyglar, tillräckligt långa för att ha kontakt med henne i munnen. Jag tänkte då medans jag skrittade på i rakt spår att jag skulle ha tårna framåt och hälarna ner, likaså med tummarna, dom skulle peka uppåt eller vad man säger :)

Sen började jag att trava som ett kryss över ridhuset, först kortsida i kort trav, sen snett igenom ökad trav, kortsida kort trav, snett igenom ökad trav o.s.v. Det gick bra och hon lyssnade bra där också!
Sen tappade jag mitt spö (klantarsle) så jag fick hoppa av och ta upp det, och när man ska sitta upp på Saldie så backar hon alltid och snurrar runt. Då tänkte jag, ja då får vi väl ta och försöka göra så att hon inte krånglar. Så efter ett tag insåg hon väl att den där piskan var riktigt irriterande när den slog försiktigta minislag på andra sidan, så hon stod tillslut still med hennes rumpa och jag kunde hoppa upp när hon stod still. Ett problem nästan avklarat!

Sen efter en stunds travande i olika ridvägar i ökad-kort trav, så samlade jag henne och tog galopp. Hon är grundligt omöjlig att få i form där, men jag övar. Så gott och mycket jag kan. På slutet så fick jag henne i form typ.. 3-4 galoppsteg (x En bra början iaf! ;)

Sen när jag skrittade av henne, så råkade min piska såklart nudda en av hinderbommarna och då lät det JÄTTEHÖGT, såklart skitläskigt! Då skuttade hon iväg, men sen red vi tillbaka och efter en stund så kunde jag slå ganska hårt så det lät rätt högt och hon brydde sig inte. Bästaste!
Sen fick hon skritta av en stund till, sen när jag borstade av henne och så, då fick hon en morot.. gullponni :D

Det bästa ridpasset hittills! :D


Kommentarer
Postat av: filippa

Sv; Tack! (: Jag hade tänkt det, men vet inte riktigt vad... har du några tips kanske?(:

2011-06-14 @ 12:09:17
URL: http://filippao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0