Svar på tal!



SVAR: Absolut kan jag göra det!

Saldie är världens goaste ponny, det står klart! Jag red henne ungefär från början av sommarlovet 2011 och till slutet av december 2011. Det var en härlig tid de..
Saldie är en ponny som aldrig skulle göra något dumt mot någon med flit, och om man hittar hennes tillit så har man funnit en vän för livet. Jag har gjort nästan allt med henne. Jag har hoppat, badat, galopperat barbacka, ridit över ängar i full rulle, ridit härliga dressyrpass och massa mer. Finns inget hon inte klarar!
Det enda som jag har haft svårt med, det är att få henne i form i galoppen. Det tyckte jag var lite klurigt!
Under sommarlovet när jag red henne som mest under hela tiden jag skötte henne så kämpade jag något otroligt att få ner henne i vikt för hon var ju inte det minsta fet, inte alls.. *host*. Så efter blod, svett och tårar så hade jag fått ner henne ett par kilon och jag var hur nöjd som helst! Hon såg i alla fall hyfsad ut. Sen så blev hon halt och jag kunde inte rida henne på ett bra tag, så blev hon åter fet. Efter hältan så satte jag igång henne och börjat den vanliga bantingen som vi gått igenom en gång förut. Så hände samma sak igen.. hälta och när hon blev frisk så satte jag igång henne, igen.
Jag har sen första hältan inte fått henne smal, en enda gång. Hon har problem med v. fram och h. höft i bak (eller om det var tvärt om) så hon har hur lätt som helst att bli halt. Så ett tips! Belasta henne aldrig för mycket varken höger eller vänster sida, se till att ha exakt lika långa stigläder och variera underlag så ofta du kan, och variera barbacka ridning och med sadel.

Jag hoppas att du fick lite information om världens sötaste ponny!
Här kommer några minnesbilder under tiden som jag mådde som bäst med henne ♥








ja, du kan ju skåda själv hur fet hon var






ja, så här gick hon typ hela tiden i galoppen, fast man hade henne på inspänningstygel..







Dom flesta favoritbilderna! ♥

/Ebba

Kommentarer
Postat av: Anna Westlind

Tack så mycket!

Nu har jag ridit henne betydligt mer, men som sagt håller på att sätta igång henne, hon är fet..

Tog dina tips med varierande underlag, så ridit på bana -grus, sen promenerat på asfalt (bara kortare sträckor) och bytt till mjukare underlag.

Hon är lite stretig just nu och går som en catwalk modell med fram hovarna, men det blir bättre efter passen. Hon är jättesnäll även fast vi bara skrittat och travat lättare trav. Även fast jag tyo har ridit 4 gånger så har det blivit större skillnader i min ridning på henne.

Det känns bra att veta att hon har varit i goda händer innan! :)

2012-02-12 @ 20:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0