Mynte - den stora svarta

Ja, då tänkte jag presentera den stora svarta som syns ganska mycket här på bloggen. Min medryttarhäst, Mynte.

Mynte är en stor och svart frieservalack på 8 år. Han är stallets största och snällaste häst, vem som helst skulle kunna hoppa upp och rida honom (kanske inte lika 'fint' om man inte kan rida) och han skulle bära upp sin ryttare lika bra.
Mynte är duktig på dressyr, mindre bra på att hoppa och kliver gärna igenom hindrena. Men helst av allt vill han ut och bli körd eller bara ut och busa i galopp över ängar. Han föredrar att vara ute och rida främst än att vara inne i ridhuset och trimma, för när man är inne i ridhuset så får man driva hur mycket som helst vid dörren för att han inte ska stanna och gå ut. Den lilla busen!

Mynte har ett hjärta av guld och skulle aldrig göra något mot sin ryttare med mening. OM han har gjort något med mig på ryggen så har han gjort glädje bocksprång eller så, inget annat. Han har bara småbockat med mig två gånger under den tid jag har ridit honom.

Han är en väldigt speciell häst på något vis ändå. Det tog sin lilla tid att lära känna honom, men nu är han så söt när man kommer till hagen och ropar hans namn. Då vrider han huvudet och kollar på mig och går till grinden. Om jag smälte första gången? ♥
Han visar om han vill vara ifred i boxen, då vänder han sig och hänger med läppen. Sen har han sina speciella ställen där han älskar att bli kliad på! Ett av dom är precis vid manken, där manen slutar. Man kan stå i timtal och klia och han bara sänker huvudet hela tiden. Så söt han är!

En lista på några saker som är speciellt med Mynte är:
• Han är nog en av världens speciellaste hästar, har aldrig träffat en så speciell häst som han!
• Orkar han inte bli riden i ridhuset/paddocken efter en stund eller precis när man har kommit in så stannar han vid dörren.
• Om man tar fram hans favoritgodis så vickar han på huvudet och "pussar" en med överläppen, har lärt honom det.
• Han hänger JÄMT med läppen.
• Han lyssnar på en om man säger Nej strängt.
• Han tycker att det är roligare att gå igenom hinder än att hoppa över dom. Fast för att vara en så stor häst på hela 700kg så är det skit bra att han har löshoppat på 1m!

 
 
Trackback
RSS 2.0